تشکل دانشجویی امید

نام کاربری :     کلمه عبور :
عضویت| فراموشی رمز عبور؟

 

کارکرد تشکلها

 

 

 

تشکلهای اسلامی دانشجویان، اصلیترین شاخه ی فعالیتهای دانشجویی به شمار می آید؛ بویژه همزمان با اوجگیری نهضت و پس از پیروزی آن، نقش مضاعف یافته و بار اصلی فعالیتهای علنی دانشجویی را بر دوش داشته است.

 

مقام معظم رهبری، بارها و بارها از این نقش اساسی یاد کرده اند و به تحلیل و تبیین حرمت آن پرداخته اند و از منظرها و زاویه های مختلف، بر ضرورت استمرار فعالیت تشکلهای اسلامی تأکید داشته اند؛ از جمله می توان به نکات زیر اشاره کرد:

 

1) تبلور نقش هدایتگری نسل دانشجو: در سخنان پیشین اشاره شد که رهبری معظم انقلاب، مؤکدا بر جایگاه هدایتگری نسل دانشجو تأکید ورزیده اند و آن را از دانشجویان طلبیده اند.بی تردید، حرکتهای انفرادی دانشجویی، نمی تواند چندان نقش چشمگیری را در هدایت اجتماعی داشته باشد .آحاد دانشجویان، در محیطهای کوچک ارتباطی خود می توانند تأثیرگذاری کنند؛ اما وقتی که دامنه ی تأثیر را افزونتر و گسترده تر بطلبند، چاره یی جز تشکلهای اسلامی دانشجویی باقی نمی ماند.این گونه تشکلها هستند که قادر خواهند بود اندیشه ها و اراده های فردی را در درون یک مجموعه ی دانشجویی تمرکز بخشند و نقش هدایتگری نسل دانشجو را مؤثرتر و بارزتر سازند:

 

در زمینه ی حرکت سیاسی و انقلابی، شما وظیفه ی هدایت را هم به عهده دارید...؛ به خاطر این که شما امکان بیشتری دارید...اما آنچه که می تواند مظهر این حرکت هدایت آمیز و مظهر این فداکاری واین کار فوق العاده و این اضافه ی کار باشد، انجمنهای اسلامی هستند. (1)

 

2) تضمین روح اسلامی دانشگاه: حفظ و تعمیق روح اسلامیت دانشگاه، از خواسته های جدی دین باوران است و بار اصلی این مسؤولیت، بر دوش بدنه ی دانشگاه یعنی دانشجویان خواهد بود؛ اما این رسالت، همانند دیگر وظایف اجتماعی، جز از طریق تأسیس و یا تقویت نهادهای اجتماعی متناسب پدید نخواهد آمد و در این میان، نقش تشکلهای اسلامی دانشجویی که برخاسته از بدنه ی یاد شده هستند، نقشی اساسی و غیر قابل جایگزین است.

 

رهبری معظم انقلاب، در سخنی اظهار داشته اند:

 

من به انجمنهای اسلامی، ایمان عمیق و راسخ دارم.من نقش انجمنهای اسلامی را خیلی زیاد می دانم.نقش انجمنهای اسلامی همین است؛ یعنی حفظ فضای اسلامی و انقلابی در دانشگاه. (2)

 

همچنین در سخنی دیگر ابراز فرموده اند:

 

من به نقش انجمنهای اسلامی هم بسیار معتقد و مذعن هستم.انجمنهای اسلامی، اساسیترین قسمتهایی هستند که می توانند اسلام را به دانشگاهها بیاورند.این چند نفر جوانی که به عنوان انجمن اسلامی در این دانشکده یا در این دانشگاه مشغول کار هستند، حتی گاهی نقششان از استاد و از مدیر و از مسؤولان، مؤثرتر و قویتر و نافذتر است؛ این را باید قدر بدانیم. (3)

 

البته بایستی یادآور شد که متأسفانه در مواردی به واسطه ی کم توجهی به این نقش اساسی و درگیر شدن با سیاستبازی و طرد و جذبهای قدرتمدارانه، تشکلهای اسلامی دانشجویی پس از انقلاب، از تعمیق روح اسلامی در دانشگاه باز مانده و یا نقش لازم را در آن نیافته اند .در سر فصلهای مربوط به «دانشگاه و دین» و «دانشگاه و سیاست» ، از این مقوله بیشتر سخن خواهیم گفت؛ اما به اجمال یادآور می شویم که اهمیت و حرمت تشکلهای اسلامی دانشجویی بدان بود و هست که فرهنگ دینی را در محیط دانشگاه روح و عمق بخشند و دانشجویان را از سطحی گرایی، بساطت، ایمان تقلیدی و...، به عمق تفکر دینی و شور و ایمان فرا خوانند؛ اما سوگمندانه باید گفت که ارتباط تشکلهای اسلامی به احزاب و گروههای بیرون دانشگاه و نیز مراکز قدرت در داخل و بیرون دانشگاه، از این اهتمام اساسی کاست و آن را در گیرودار بالا بردنها و فروکشیدنها کشاند و آن توقع و انتظار را در کامها خشکاند.

 

رهبری معظم انقلاب، در یادکرد امیدها و ناکامیها چنین فرموده بودند:

 

دل ما به انجمنهای اسلامی خوش بود.از اول انقلاب، بچه های دانشجو که به من مراجعه می کردند، اینها را به ایجاد و توسعه ی انجمنهای اسلامی تشویق می کردم...و ما خیلی امید بسته بودیم .من عملا می بینم انجمنهای اسلامی آن مسیری را که مورد امید بود، نپیموده اند.انجمن اسلامی بایستی زمینه سازی کند، تا فکر دینی و فرهنگ دینی در دانشگاهها به صورت درست و عمیق و شایسته ی دانشجویش جا بیفتد.به جای این، بسیاری از انجمنها حالا من همه شان را خبر ندارم، اما تا آن جایی که من اطلاع دارم به بازیهای سیاسی، کارهای سیاسی و دسته بندیهای سیاسی افتادند؛ دسته بندیهای سیاسی بیرون از دانشگاه را به داخل دانشگاه آوردند. (4)

 

3) ضامن حفظ و پویایی انقلاب: تشکلهای اسلامی در سطح جامعه و بویژه در محیطهای دانشگاهی، بازوی پرتوان نهضت اسلامی در شرایط سخت و عسرت انقلاب بوده و هستند.در روزگار سنگربندیهای حزبی در محیط دانشگاهی، در دوره ی جنگ و جهاد و پس از آن، هماره پشتوانه ی اساسی برای نظام و انقلاب بوده اند.

 

با همین دید، رهبری معظم انقلاب از جایگاه انجمنها و تشکلهای اسلامی و بویژه تشکلهای اسلامی دانشجویی یاد کرده اند و نقش آن را ستوده اند:

 

انجمنهای اسلامی، نه فقط در دانشگاهها، بلکه در کل ارگانها، یکی از برنده ترین سلاحهای انقلاب هستند...این سلاح، سلاح بسیار برنده یی است. (5)

 

نقشهای سه گانه ی تشکلهای اسلامی دانشجویی، گوشه یی از شأن و موقعیت تشکلها را نشان می دهد.به همین جهت بایستی به وظایف کلان و خرد مجامع اسلامی دانشجویی توجهی مجدد داشت؛ مشکلات و مخاطرات آن را مورد کاوش قرار داد و تمهیدات لازم را برای دستیابی به وظایف و پرهیز از خطرات جستجو کرد.

 

رسالت تشکلهای اسلامی

 

تشکلهای اسلامی دانشجویی، از نیازها و خواسته های درونی دانشگاه برآمده اند؛ با بخشنامه های یکروزه ی اداری شکل نگرفته اند، تا یکشنبه پایان یابند؛ فرازهای سخت نهضت اسلامی در چند دهه ی اخیر، تأسیس آن را ایجاب کرد و بر استمرار حضور آن تأکید ورزید و این نهادها را به عنوان واقعیت غیر قابل انکار و حذف محیط دانشگاه درآورد.

 

مقام معظم رهبری، ضمن تأکید مداوم بر ضرورت حضور تشکلهای اسلامی در محیط دانشجویی، از این زمینه ها یاد کرده اند و فلسفه ی حضور این نهادها را در پرتو تأمین آن آرمانها و خواسته ها بیان داشته اند.

 

گوشه یی از وظایف و رسالتهای انجمنها و تشکلهای اسلامی را در نکات زیر می توان ارایه کرد:

 

1) مصونیت بخشی دینی، سیاسی محیط دانشگاه: تشکلهای اسلامی با نامی که برگزیده اند و تعلقی که به اسلام و مکتب نشان داده اند، در خط مقدم حفاظت محیط زیست دانشگاه هستند .آنان بایستی با حساسیت لازم به مسأله برخورد کنند؛ سیاست بی اعتنایی و تساهل را پیشه نگیرند و در برابر آلایشهای موجود و نفوذ آلودگیهای جدید، از واکنش منطقی دریغ نورزند :

 

دانشجو، آن کسی است که می خواهد از این سفره [دانشگاه ] تغذیه بشود.اگر دید گوشه یی از این سفره را کسی آلوده و مسموم و خراب می کند، حق دارد نگذارد. (6)

 

ایشان در همین بیانات افزوده اند:

 

البته این کار اگر بخواهد درست انجام بگیرد، باید با یک سیستم بندی و با یک نظم و انتظام صحیح انجام بگیرد، که من فکر می کنم مظهر عمده ی آن، انجمنهای اسلامی دانشجویان هستند . (7)

 

نکته ی اساسی در این مقوله آن است که نگاه حفاظتی به حریم و حرمت دانشگاه، نبایستی سطحی و محدودنگر باشد.متأسفانه درمواردی، این رسالت در محدوده ی حجاب و نماز یک یا چند استاد یا دانشجو و یا مسایل مشابه آن محدود مانده است و روح اساسی این رسالت، یا مغفول مانده و یا به فراموشی سپرده شده است.

 

در سخنی هشدارانه، رهبری معظم انقلاب، این نگاه ژرف را بیان کرده اند و به جزیی نگران و سطحی بینان، هشدار لازم را داده اند:

 

عزیزان من! به مسأله ی دین در دانشگاهها با این چشم نگاه کنید.مسأله این نیست که می ترسیم چهار نفر جوان در دانشگاه بی دین بشوند و بی دین بمانند و نماز نخوانند.البته همه ی اینها ایراد است.اگر خدای نکرده پسر یا دختر جوانی بی دین، لاابالی و به مقررات دین بی اعتنا باشد، اینها ایراد دارد؛ اما مسأله فقط به این جا تمام نمی شود. (8)

 

نکته ی دیگر آن است که تشکلهای اسلامی نبایستی کار خود را در درمان آلودگیها و بیماریها محدود کنند؛ کار اساسیتر، بهداشت محیط زیست دانشگاهی است.نهادهای فرهنگی و از جمله تشکلهای اسلامی، می بایست با تأمین اطلاعات و تمهید فضای مناسب، از ورود بیماریها و آلودگیها ممانعت کنند و گونه یی واکسینه و مصونیت درونی در محیط پدید آورند:

 

به مسأله ی تشکلهای دینی دانشجویی با این چشم نگاه کنید؛ حالا اسمش هر چه هست، اسمها مهم نیست؛ مسماها و مضمونها مهم است....در دانشگاه کسانی هستند که زود تحت تأثیر تبلیغات دشمن قرار می گیرند؛ وسوسه ی نفس، آنها را زود مبتلا می کند؛ یا از شبهه ها، خیلی زود متأثر می شوند.شما باید به اینها مصونیت بدهید. (9)

 

2) تعمیق فرهنگ دینی: تشکلهای اسلامی دانشجویی، به منظور ادای دین به دیانت و مکتب پدید آمدند.این تعهد، اصلیترین قید وجودی این نهادهای دانشجویی است.نکته ی یاد شده ایجاب می کند که نهادهای اسلامی دانشگاهی، به بررسی نقطه ی اساسی ضعف دینی در محیط دانشجویی بپردازند و راه علاج آن را جستجو کنند.

 

با یک نگاه ژرف کاوانه می توان دریافت که اساسیترین نکته را در ضعف تعبد یا کمرنگ بودن شعایر و یا مسایلی مشابه آن نمی توان دید.شاید در آن مقولات، ضعفها و یا نارساییهای جدی دیده شود؛ اما چندان نیست که خطر اصلی تلقی شود و ذهنها و عملکردها را به سوی خود متوجه کند.ضعف اصلی در محیط دانشجویی، اطلاع ناقص و سطحی دینی است.

 

گرچه ضعف اطلاعات مذهبی، مشکل عام جوامع اسلامی و از جمله کشور ماست، اما در محیطهای بسته و گروههای سنتی، ایمان و باور ریشه دار به انضمام دریچه های محدود اطلاعاتی موجب می شود که فقر اطلاعات مذهبی، اساس باور دینی را منهدم نکند؛ ولی در محیط دانشجویی، با توجه به گستره ی فضای اطلاعاتی، شبهات و شکوک راه پیدا می کند.در این شرایط، اگر سطح اطلاعات مذهبی ارتقاء پیدا نکند و عمق لازم را نیابد، موج شبهات به اضافه ی خودباوری کاذب موجب می شود که یا اساس باورهای دینی مورد تهدید قرار گیرد، و یا بدعتهای نوظهور به گونه یی مداوم، مشتریان تر و تازه پیدا کنند.

 

با همین نگرش، تشکلهای اسلامی بایستی اساسیترین موقف و عملکرد خود را در تعمیق و ارتقای فرهنگ دینی محیط دانشجویی بدانند و برای آن به برنامه ریزی جدی و اساسی روی آورند: انجمن اسلامی بایستی زمینه سازی کند، تا فکر دینی و فرهنگ دینی در دانشگاهها به صورت درست و عمیق و شایسته ی دانشجویش جا بیفتد. (10)

 

هدایت فکری، دینی محیط دانشجویی در صورتی میسر است که انجمنها و تشکلهای اسلامی، رشد و ارتقای معارف دینی را برای اعضای خود در اهم مسایل قرار دهند و در گذر برنامه ها و موجهای زودگذر، از بنیان سازی استوار عقیدتی در اعضای خود غفلت نورزند:

 

می شود انجمنهای اسلامی تغذیه و تقویت بشوند و کانونی برای کارهای اعتقادی گردند. (11)

 

بایستگیهای تشکلهای اسلامی

 

مجامع مسلمان دانشجویی، با تکلیفی بزرگ رو به رویند.این تکلیف بزرگ، بدون تمهید ره به جایی نمی برد و از ذهن و جهان مکتوب، رخ به عالم محسوس نمی نماید.

 

برخی از ضرورات را چنین می توان برشمرد:

 

1) ملاک جاذبه و دافعه: بی تجربگی تشکیلاتی نسل دانشجو، به ضمیمه ی روحیه ی خاص دوره ی جوانی، مخاطراتی را در برابر جذب و دفعهای تشکلهای اسلامی پدید می آورد.گاه به بهانه های واهی، عناصر مستعد و زمینه دار و پر انرژی، از حضور در این مجامع محروم می مانند، و گاه عناصر ماجراجو و قدرت طلب و یا مشکوک، با تظاهر و ریاکاری، ره به درون انجمنها می برند و خلل و اختلال در آن ایجاد می کنند.

 

با همین عنایت، مقام معظم رهبری تأکید فرموده اند: مواظب این جذب و دفعها باشید.مواظب باشید آن عنوانهایی که برای جذب یا دفع معین می شود، عنوانهایی باشد که از کتاب و سنت گرفته شده باشد؛ بی خودی نباشد.کسانی را به بهانه های بیهوده و بیجا راندن و دفع کردن، اسلامی نیست.کسانی را با تظاهر و با اظهار حمیت دینی آوردن نیز اسلامی نیست.مواظب باشید این جا رودست نخورید. (12)

 

2) انعطاف پذیری: انجمنهای اسلامی به عنوان یک نهاد خودجوش و برآمده از نیازهای دانشجویی، می بایست سعه ی صدر، تحمل و انعطاف پذیری را در صدر اخلاق رفتاری خود قرار دهند و پرخاشگری، ستیزه جویی و برخوردهای غیر منطقی را در شأن خود ندانند.

 

با همین توجه، رهبری معظم انقلاب، انجمنها و مجامع اسلامی را حافظ روح وحدت و یکپارچگی دانشگاه دانسته و فرموده اند:

 

انجمنهای اسلامی باید تشکل طبیعی انعطاف پذیری در سطح دانشگاه باشند، تا بتوانند از تفرق و تشتت و چندگانه شدن دانشگاههای ما در سطح کشور جلوگیری کنند. (13)

 

3) تعهد به انقلاب و نظام: تشکلها و انجمنهای اسلامی، فرزند انقلاب و برآمده از آنند؛ نباید به سهولت این ریشه را از یاد برند و موضعی خنثی و بی تعهد در برابر مشکلات انقلاب پیدا کنند.

 

در فصل «سیاست و دانشگاه» ، به تفصیل بیشتر از این مقوله سخن خواهیم گفت؛ ولی به اجمال بایستی یادآور شد که متأسفانه در مواردی، فرزندان انقلاب و تشکلهایی که از این بستر برخاسته اند و هویت و مشروعیت خود را از آن گرفته اند، به موضع انفعالی و بدهکارانه در برابرمدعیان فرصت خواه فرو می غلتند.جبهه ی مهاجم، در قالبها و آرایه های گوناگون، چنان فضا را پر می کند که نیروی خودی از بیان و ابراز عقاید خویش باز می ماند و برای آنکه به دهها برچسب ضد روشنفکری متهم نشود، از بیان منطقی و مستدل دیدگاهها و عقاید خویش هم فاصله می گیرد و به مرور یا در یکی از طیفهای دگراندیش جای می گیرد، و یا با عملکردی خنثی و بی گرایش، حداقل طلب مصونیت می کند، تا بتواند شخصیت معنون و محترم خود را محفوظ نگاه دارد:

 

انجمنهای اسلامی باید آن حالت طلبکاری خودشان را در زمینه ی انقلاب و اسلام و روحیه ی انقلابی و اسلامی در دانشگاهها حفظ کنند.بدهکار نشوید؛ طلبکار انقلاب باشید.انجمنهای اسلامی در دانشگاه، باید طلبکار انقلاب باشند و این را بخواهند.این، توقع زیادی نیست .اگر این احساس و این انگیزه و این حرکت برای حفظ فضای انقلابی در دانشگاه را یک گروه فعال دانشجو به عهده داشته باشند، زمینه های نامساعدی را که در طول زمان در دانشگاه به وجود آوردند، بکلی خواهد شست و خواهد برد. (14)

 

4) اعتقاد به ولایت فقیه: حضرت امام خمینی (ره) با دفاع از ولایت فقیه، این اندیشه ی دیرین فقهی را حیات عینی بخشیدند و زمینه ی تحقق عملی آن را فراهم آوردند.انقلاب و نهضت امام، چنان با این ایده تنیده است که تفکیک بین آن دو، ناممکن می نماید.

 

تشکلهای اسلامی که خود را در خدمت نظام و انقلاب می دانند، هرگز نمی توانند نسبت به این روح مایه ی انقلاب و قانون اساسی بی توجهی نشان دهند و با کمرنگ دیدن آن، همچنان دعوی انقلاب خواهی واسلام مداری در محیط دانشگاهی داشته باشند، زیرا با تضعیف این اصل، جانمایه ی نهضت امام خمینی خواهد پژمرد و احیای مجدد آن، براحتی ممکن نخواهد بود.آنان که به امام و نهضت او دل نبسته بودند، از همان ابتدا تکلیف خود را با این اصل روشن کرده بودند و در موقع تصویب قانون اساسی، به گونه های مختلف به ابهام افکنی و شبهه آفرینی پیرامون این اصل پرداختند.اما آنان که در جان و دل، به امام و نهضت او وابسته بودند و هنوز در آرمانهای خویش، یاد و نام و اصول دیدگاههای امام خمینی را مورد توجه قرار می دهند، طبیعی می نماید که می بایست بیش از پیش بر طرفداری و دفاع از این اصل کوشا باشند و آن را در محوریترین بنیادهای موضعگیریها و جذب و دفعها و...قرار دهند.

 

در مجموعه ی سخنان یاد شده، بی تردید سخن از فرد نیست.آنچه مهمتر می نماید، آن است که این نظام و انقلاب، با اصول و آرمانهایی شکل گرفته است که در تحقق آن اصول و آرمانها، «ولایت فقیه» نقش محوری را داشته است.مقام معظم رهبری در سال 61 در دیداری دانشجویی، ضمن تأکید بر اصل ولایت فقیه در تشکلهای دانشجویی، در مورد اهمیت و جوانب آن چنین فرموده اند :

 

شما اعتقاد به ولایت فقیه را جزو شرایط افراد قرار دهید.ولایت فقیه، یک نظم بر جامعه است...، حقیقتی بریده از جامعه نیست؛ یک نظام در جامعه است...، حکومت اندیشمندان اعتقادی در جامعه است...اعتقاد به ولایت فقیه، اعتقاد به یک خط اسلامی است.اعتقاد به ولایت فقیه، صرفا این نیست که ما معتقد باشیم امام خمینی می تواند در رأس جامعه قرار بگیرد؛ این اعتقاد به ولایت فقیه نیست....اعتقاد به ولایت فقیه، یعنی اعتقاد به یک برداشت و استمداد طلبی از اسلام. (15)

 

ویژگیهای اعضای تشکلها

 

تشکلهای اسلامی دانشجویی، در عضویابی دوراهی سختی را در پیش دارند: از یک سو می بایست به توسعه ی کمی اعضا و هواداران بیندیشند و خود را از یک گروه کوچک و اقلیت درآورند و در محیط دانشگاه، حضوری محسوس و عینی داشته باشند؛ از سوی دیگر، بی مبالاتی و بی قیدی در انتخاب اعضا، مخاطرات سختی را در برابر تشکلها ایجاد می کند و ضعفهای خصلتی، فردی را به درون جمع و تشکیلات می برد و موجب تشتت و تفرقه یا فساد و بدنامی مجموعه خواهد شد.

 

مقام معظم رهبری نیز به این دو بخش عنایت داشته اند.از یک سو، گسترش و توسعه ی کمی اعضای انجمنها و تشکلهای اسلامی را خواسته اند؛ از جمله فرموده اند:

 

توصیه ی دوم من این است که دایره ی انجمن اسلامی را وسیع کنید.اگر بتوانید انجمن اسلامی را به گونه یی وسیع کنید که شامل نصف دانشجویان بشود، این کار را بکنید. (16)

 

از سوی دیگر، در کنار این توصیه، هشدارها و رهنمودهای پیوسته یی در مورد شرایط لازم برای انجمنهای اسلامی داشته و دارند.در ادامه ی سخنان یاد شده، به راه جمع و تلفیق این دو نگرش، اشاره کرده اند:

 

البته یک حداقل بایستی باشد.هر کس را وارد انجمن اسلامی نکنید، که انجمن اسلامی دیگر محتوا نداشته باشد؛ اما حداقلی را رعایت کنید.دیده اید که احزاب می گردند و آدم مناسبی را می گیرند؛ همان کار را بکنید.آن دانشجوی جوانی را که احساس می کنید دل و روح مناسب و آماده یی دارد و می شود او را آورد و یک خرده روی او کار کرد، انتخاب کنید.وقتی که روی او کار کردید، او را به انجمن بیاورید. (17)

 

راه پیشنهادی یاد شده، نگرش منطقی تلفیقی است.از یک سو به شرایط و حساسیتهای تشکلهای اسلامی توجه شده است؛ و از سوی دیگر، توسعه ی کمی و پوشش انجمنها نیز مورد غفلت قرار نگرفته است.در این نگاه، مشابه برخورد احزاب و تشکیلات، حداقل شرایط مبنای پذیرش عضویت خواهد بود؛ اما در کنار آن، دیگر افراد و عناصر، خارج از تعلق و توجه نبوده و نیستند .در خصوص حداقل شرایط عضویت در تشکلهای اسلامی، رهبری معظم انقلاب به نکات زیر اشارت داشته اند:

 

1) رعایت خلوص و صداقت: نفاق و دورویی، تلون مزاج، هرهری گرایی و اموری از این قبیل، آفت احزاب و تشکیلات در جامعه ی ما بوده و هست.بخش عظیمی از شکست احزاب سیاسی در کشورمان از مشروطه به بعد، از همین عامل اخلاقی، روانی نشأت گرفته است و هنوز گریبان تشکلهای سیاسی ما را در خود فشار داده و می دهد.

 

خوشبختانه عنصر صداقت، صراحت و یکرویه یی در نسل دانشجو کمیاب نیست.به واسطه ی اقتضای سنی و تکاپوی جوانی، این نسل از صداقت و خلوص مناسب برخوردار بوده و هست؛ هر چند این خلوص و صداقت، در اثر برخورد با سیاستبازان بیرون دانشگاهی و یا گروههای سایه، در مواردی کمرنگ شده و یا به استخدام سیاستبازان حرفه یی در آمده است.

 

رهبری معظم انقلاب، تأکید بر عنصر خلوص و صداقت را در انجمنها، از زبان امام راحل چنین روایت کرده اند:

 

من دیده ام که امام در غالب مواردی که راجع به انجمنها صحبت می کنند چه انجمنهای اسلامی دانشجویی و دانش آموزی و به اصطلاح فرهنگی، و چه انجمنهای اسلامی کاری؛ وزارتخانه ها؛ کارخانه ها و غیر ذلک روی این نکته که در انجمنهای اسلامی، خلوص و صداقت شرط اولی و اصلی است، تکیه ی فراوانی می کنند؛ و این حق است.مراقب باشید، این نمکی که می خواهد مانع از گندیدن بشود، در واقع نمک باشد؛ یک ماده ی قابل گندیدن نباشد که به جای نمک آن جا قاطی کرده باشند. (18)

 

2) شعور و باور دینی: اعضای انجمنها، با تبرک به نام اسلام، تعهد و باوری را عرضه داشته اند که می بایست در جان و عمل ایشان خود را بنمایاند.آنان باید بدانند که اسلام شناسنامه یی، اسلام کلیشه یی، اسلام شعاری و احساسی و دیگر دینداریهای مشابه، نمی تواند تشکل اسلامی دانشجویی را در جایگاهی ماندگار و اثرگذار قرار دهد.

 

رهبری معظم انقلاب، در خصوص شرایط لازم برای اعضای انجمنها فرموده اند:

 

افراد صادق، سالم، برخوردار از اندیشه ی عمیق اسلامی، و نه فقط احساسات اسلامی.یعنی در انجمنهای اسلامی، یکی از ارزشها این است که افراد از یک اندیشه ی عمیق اسلامی برخوردارباشند . (19)

 

و یا در سخنی دیگر فرموده اند:

 

انجمنهای اسلامی اولین کاری که بایستی بکنند، این است که از لحاظ مایه های اسلامی، خودشان را غنی کنند.انجمن اسلامی به اسم نیست که خیال کنید یک نفر بگوید من عضو انجمن اسلامی هستم؛ نه، انجمن اسلامی، کار اسلامی و فکر اسلامی و مایه های اسلامی و ارتباط با محورهای بینش اسلامی و دانش اسلامی می خواهد. (20)

 

انجمنهای اسلامی علاوه بر فهم دینی، می بایست تخلق رفتاری به اخلاق اسلامی را نیز جدی بدانند و حرمت آن را اندک نشمارند.انجمنهای اسلامی، به عنوان منادیان دیانت در محیط دانشجویی، در صورتی که ارزشهای رفتاری اسلامی، انسانی را جدی نگیرند و به آن بهای لازم را ندهند، شأن و حرمت دعوت به دیانت را از بین خواهند برد و از آثار سخن و دعوت خویش خواهند کاست:

 

کسانی باشند که دانشجو وقتی آنها را نگاه می کند، واقعا اسلام را در وجودشان مشاهده نماید: اخلاقشان، اخلاق اسلامی؛ برخوردشان، برخورد اسلامی؛ موضعگیریهایشان، موضعگیریهای اسلامی؛ خصلتهایشان، خصلتهای اسلامی. (21)

 

3) تیزهوشی و درایت: تشکلهای اسلامی دانشجویی، نباید از افرادی با بهره های اندک هوشی و یا استعدادهای متوسط پر شوند و این گروهها میدانداران حرکتهای دانشجویی مسلمان باشند .در غیر این صورت، تشکلهای مسلمان از چند زاویه ضربه پذیر خواهند بود: اولا، جاذبه ی خود را در عناصر مستعد و باهوش از دست خواهند داد.ثانیا، ضعف منطق و بهره های خردورزی، موجب خواهد شد که در جمع بندی و قدرت عمل و تصمیم گیری درست، چندان توفیق نیابند.ثالثا، عناصر فاسد هوشمند، بسرعت امکان نفوذ در آن را بیابند و از سطحی نگری و کم هوشی آنان سوء استفاده کنند و با رخنه در تشکیلات اسلامی، به مرور بر قلب هویت و جهت گیریها دست یازند:

 

عناصر انجمن اسلامی، ...از لحاظ هوشمندی، با عرضه بودن، با درایت و با کفایت بودن، باید بهترین باشند.متدینترین و باهوشترین و زرنگترین و کارآمدترین دانشجویان که شوق به مطالعه دارند، زبان گفتگو و بحث دارند، تیزهوشی لازم را دارند، باید در انجمنهای اسلامی متشکل بشوند. (22)

 

4) جدی گرفتن درس: در روزگاری از روزگاران نهضت، دانشجوی مبارز کسی بود که به مبارزه و جهاد خود اولویت می بخشید و درس و تعلم را در مرتبه ی ثانوی تلاشهای خود قرار می داد .در همان روزگار نیز افراط و تفریط اندک نبود؛ اما در مجموع، شرایط نهضت و قیام به گونه یی بود که دل ندادن به درس و تعلم و اولویت دادن به تلاشهای اجتماعی، سیاسی را توجیه می کرد .اینک برای تشکلهای اسلامی دانشجویی، به هیچ وجه آن روحیه توجیه پذیر نبوده و نیست.اعضای این تشکلها، نه تنها نباید در زمره ی عقب ماندگان درسی تلقی شوند، بلکه می بایست از پیشتازان درس و پژوهش باشند و در آن مسیر نیز الگوی دانشجویان دیگر به شمار آیند.

 

در شرایطی که ابعاد مختلف رشد و توسعه ی ملی (اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و.). در هم تنیده است، دانشجوی مبارز و متعهد مسلمان کسی است که در عرصه های مختلف حضور دارد و در هیچ حوزه یی تکلیف خود را در کمال یابی و اعتلاء پایان یافته نمی انگارد؛ از فرصتهای فراغت خود می گذرد، اوقات تلف شده را بهره وری و بازیابی می کند؛ اما به محصور ماندن خود در یک چارچوب و عقب ماندگی در حوزه های دیگر تن نخواهد داد.او می کوشد که فهم دینی، درک انقلابی، اطلاعات اجتماعی و عمل سیاسی را با تلاش جدی برای تحصیل و تعلم بیامیزد و یک توفیق همه جانبه را در زندگی خویش به نمایش آورد:

 

البته شماها فقط هم به این مسأله اکتفا نکنید؛ درس خواندن هم چیز مهمی است.قبل از انقلاب، دانشجویانی از قبیل شما به ما مراجعه می کردند که چه کار کنیم؟ ما بیشتر به آنها می گفتیم که بروید مبارزه کنید.البته نمی گفتیم از دانشگاه بیرون بروید؛ اما هیچ وقت به دانشجوی مبارز نمی گفتیم برو درس بخوان، تا او مبارزه را کنار بگذارد؛ به خاطر این که معتقد بودیم باید همه ی نیروها را داخل یک بازو بدهیم، بلکه این ستون درهم فرو بریزد، و الحمد لله فرو ریخت.امروز مردم به شما احتیاج دارند و شما دیگر صاحب این نظامید.شما که نمی توانید بروید از جای دیگر نیروی انسانیتان را بیاورید؛ باید جواب بدهید.شما هستید که باید ایمان مردم را خوب کنید، کارخانه ی مردم را راه بیندازید، مزرعه ی مردم را آباد کنید، دستگاههای مردم را اداره کنید، کتاب برای مردم بنویسید؛ بنابراین خودتان را آماده کنید.مبادا کار انقلابی و کار فکری و کار اسلامی در دانشگاهها، با کار درسی منافات پیدا کند.انسان درس را هم می خواند؛ چون محیط وقتی محیط انقلابی و اسلامی شد، در یک محیط اسلامی، آن درس خواندن و آن حرکت اسلامی می تواند با همدیگر کاملا همساز و هماهنگ انجام بگیرد. (23)

 

آفات و خطرات

 

مجامع مسلمان دانشجویی می بایست به لغزشگاههای مسیر پر پیچ و خم خویش واقف باشند؛ گردنه های صعب العبور سیر و سفر خود را دریابند و متناسب با آن، سرعت و حرکتشان را تنظیم کنند .

 

مقام معظم رهبری با تمامی تشویقها و تأکیدهایی که همواره در مورد حضور و فعالیت تشکلهای اسلامی دانشجویی داشته و دارند، مکررا به آفات و خطرات راه اشاره کرده اند و گوشه یی از صعوبت فعالیت تشکیلاتی دانشجویی را نمایانیده اند.از جمله، به نکات زیر می توان اشارت داشت:

 

1) پرهیز از هرج و مرج و اغتشاش گرایی: پیشتر، از ویژگی اغتشاش پذیری محیط دانشگاه و ویژگیهای سنی، خصلتی دانشجویی سخن گفته ایم.این نگرش می بایست همواره فرادید تصمیم گیرندگان تشکلهای دانشجویی باشد و با ایجاد جرقه های ناپیدا در خرمن عواطف و احساسات، آتش و دودی را برنسازند که شعله و آفت آن همگان را در برگیرد.

 

روآوری به محیط هرج و مرج گون دانشگاه، گاه با موضعهای تند انتقادی علیه سیستم و نظام رخ می نماید و خود را در چهره ی مدافع سرسخت و پایدار معترضان نشان می دهد.در این وادی، گاه و بیگاه برخی از انجمنهای اسلامی و تشکلهای دانشجویی فرو غلتیده اند و درقالب مواضع انتقادی تهاجمی، بذرهایی را در گرایش به نظم گریزی پاشیده اند.این آفت، گر چه پر شتاب نبود، اما در اوضاع و احوال جاری جدیدتر می نماید.

 

در مواردی دیگر، هرج و مرج گرایی در محیط دانشگاهی، با اصولگرایی کاذب خود را نشان می دهد .برخی از تشکلها و مجامع مسلمان دانشجویی، با جوسازی و فضاپروری در مورد ایده ها و شعارها و شعایر مقدس، ره را به نقطه یی می برند که با راه نخست چندان فاصله یی ندارد و همان زمینه سازی اغتشاش و هرج و مرج را به همراه دارد.

 

رهبری معظم، در عین تأکید بر احساس مسؤولیت دینی، سیاسی تشکلهای مسلمان دانشجو، فرموده اند :

 

البته من نمی خواهم بگویم که هر دانشجویی در گوشه یی بنشیند و دست استادی را که بر خلاف نظرش بود، بگیرد و از کلاس بیرون کند.من هیچ معتقد به این هرج و مرجها نیستم. (24)

 

و یا در سخنی دیگر، این موضع هشدار دهنده را در مورد فعالیتهای انجمنها چنین بیان داشته اند :

 

نگذارید انجمن اسلامی را به عنوان یک واحد آنارشیستی دربیاورند.من خیال می کنم یکی از حربه هایی که می توانند علیه نیروهای مؤمن به کار ببرند، همین است؛ حرکتی انجام بدهند که بگویند اینها آنارشیست و هرج و مرج طلبند.نباید بگذارید که فکر هرج و مرج طلبی نسبت به انجمنهای اسلامی رشد کند و رواج پیدا کند؛ اما به صورت یک گروه آگاه، متین، شجاع و صاحبخانه در دانشگاه، با مسایلی که اندک مساسی با انقلاب و اسلام دارد، برخورد کنید . (25) ) فعالیت سیاسی، و نه سیاستبازی: مرز «فعالیت سیاسی سالم» با «دوزه بازیهای سیاسی» ، مرزی ظریف و لغزنده است؛ به همین جهت، شورداران تحرک سیاسی، اجتماعی در خطر آنند که در این وادی مشتبه بلغزند و بر موج نامعلوم سوار گردند و از ناکجا آباد سیاست سر درآورند .تلقی دیرین و عامی که از «سیاسی بودن» در جامعه ی ما وجود دارد، برخاسته از همین مرزهای لغزنده و مشتبه است.مردم ما دیده اند که چه بسیار شیفتگان خدمت که به واسطه ی شبهه ها و لغزندگیها، در وادی قدرت غلتیده اند و از آن به سلامت بیرون نیامده اند.این تجربه های مکرر، بر خادمان صحنه ی جامعه و سیاست تکلیف می کند که به ویژگیهای فعالیت سیاسی مثبت دست یابند و علایم هشداردهنده ی شور و نشاط و تحرک مناسب سیاسی را از جنب و جوشهای ناسالم بشناسند و به مقتضای آن، عمل سیاسی خود را تنظیم کنند.

 

مقام معظم رهبری، بارها و بارها این هشدار مقدس را به مجامع دانشجویی داده اند و ضمن تأکید بر فعالیت و نشاط سیاسی، از آفات سیاستبازی در محیط دانشگاه سخن گفته اند؛ از جمله:

 

ورود در سیاست که شماها می گویید و درست هم است و توصیه ی همیشگی ما هم همین است، غیر از سیاستبازی است. (26)

 

در سر فصل «دانشگاه و سیاست» به تفصیل از این نقطه نظرات آگاه خواهیم شد؛ اما به اجمال و اشارت می توان به یک عنصر اساسی در مرزشناسی این دو توجه داشت.فعالیت سیاسی سالم، بر عنصر فهم و ارتقای شعور سیاسی استوار است.در این نگرش، تلاش سیاسی معطوف به تکامل فهم درست سیاسی است.دانشجو در فعالیت سیاسی خود، به دنبال پاسخ یابی و گره گشایی سؤالات و ابهامات سیاسی خود است، تا بتواند متناسب با آن، موضع تکلیفی خود را بیابد و عمل کند .اما در نگرش سیاستبازانه و سیاسیتکارانه، فهم سیاسی در حاشیه ی عمل سیاسی است و عنصر «قدرت» و جا به جایی مهره های سیاسی، محور عمل سیاسی است.کوشندگان میدان سیاست، در این شکل و قالب، تلاش می کنند که فرد و یا مجموعه یی را به عرشه ی قدرت بنشانند و یا از تخت منزلت فرود آورند.تمامی گفت و شنودها و پچ پچها و شایعه ها و بگومگوها، برای جابه جایی مهره ها و اقتدار افزونتر فرد، گروه و یا جبهه یی است در مقابل فرد، گروه و یا جبهه ی دیگر.

 

با این نگاه، هر فرد و یا مجموعه ی سیاسی که در محیط دانشگاه به تلاش سیاسی رو می آورد، می تواند خود را محک شناسی کند و میزان سلامت و یا انحراف عملکرد سیاسی خود را بازیابد .

 

رهبری معظم انقلاب، در هشدار مشفقانه یی که به فرزندان دانشجوی خود داده اند، فرموده اند :

 

من با تجربه یی که دارم، برادرانه و پدرانه به شما می گویم که...دانشگاه باید مرکز سیاست باشد.من با این مطلب موافقم؛ یعنی دانشجو مسایل سیاسی کشور را بفهمد، درباره ی آنها فکر کند و به یک نظر برسد.مثلا شما درباره ی سیاست خارجی دولت تحقیق کنید و آن را مورد بررسی قرار دهید؛ اگر ابهامی دارید، از مسؤولان بپرسید؛ بعد به یک نظر برسید که این سیاست درست است، این سیاست غلط است، این سیاست ناقص است و این گونه کامل می شود.ورود در سیاست، معنایش این است...عنصر سیاسی، یعنی این.اما به این بازیهای سیاسی که در خارج از دانشگاه هست و آن را به دانشگاهها می کشانند، مطلقا وارد نشوید.این، آن را رد می کند و آن، این را رد می کند....نگذارید انجمن اسلامی به این که طرفدار فلان باند و یا ضد فلان باند است، آلوده شود؛ این گونه وارد نشوید.اگر این کار را کردید، انجمن اسلامی به سرنوشت بدی دچار خواهد شد. (27)

 

ورود در کشاکشهای سیاستبازان، مجامع دانشجویی را گرچه هیاهودار می کند و زنده باد، مرده بادهایی را در پی دارد، اما به میان تهی کردن بافت و درون این مجامع خواهد انجامید و آنان را چونان خوره یی، از درون خواهد خشکاند.در این شیوه، تشکلهای مسلمان دانشجویی، به جای آیینه ی تمام نمای تحرک سیاسی دانشجویی، به اقلیتی ماجراجو و اهل زدوبند سیاسی بدل خواهند شد و قدرت فراگیری و گسترش دهی خود را از کف خواهند داد:

 

من الان انجمنهای اسلامی یی را می شناسم که...وارد این دسته بندیهای سیاسی شده اند، از آن حقایق دور افتاده اند، از کار خودشان دور افتاده اند و در میان دانشجویان هم غریب شده اند.شما سعی کنید که در میان دانشجویان غریب نباشید.من مخصوصا روی کمیت بچه های انجمن اسلامی تکیه دارم.مواظب باشید که انجمن اسلامی به عنوان یک اقلیت کوچک محدود که منزوی است و یک گوشه اتاقی برای خودش دارد و نقی هم می زند، نباشید.انجمن اسلامی باید به صورت یک چهره ی عمومی، یک پرچم و یک نماد برای دانشگاه به حساب بیاید. (28)

 

3) برخوردهای افراطی: مسؤولیت باوری تشکلهای اسلامی دانشجویی، مایه ی امید و نقطه ی اتکاء بوده و هست.با این روحیه، انجمنها و مجامع دانشجویی شکل گرفته اند و فلسفه ی بقا یافته اند و امیدهایی را بارور ساخته اند؛ اما دقیقا همین نقطه ی قوت، در مواردی می تواند به نقطه ضعف بدل گردد و نتیجه ی معکوس به دست آورد.در سالیان پیروزی نهضت، این موارد اندک نبود.در مواردی، روحیه ی احساس تکلیف و دین باوری و انقلاب مداری، چنان شور و شعله بر جان و دل می افکند که وادیان آن را از تأمل در چند و چون راههای وصول به دور می ساخت و عشق به نتیجه و مطلوب، ایشان را از کاوش در مسلک و مسیر باز می داشت.

 

پیشتر، از ویژگیها و حساسیتهای محیط دانشگاه و نسل دانشجو سخن گفتیم.این نکات موجب این تأمل بوده و هست که هر تصمیم و حرکت دانشگاهی، می بایست به تأملات دقیق و کاوشهای اساسی و مشورتهای همه جانبه و خردورزانه و مجربانه متکی باشد.صرف آرمانهای درست، عملکردها و رفتارها را موجه نمی سازد؛ شیوه های درست، به اندازه ی اغراض نیک اهمیت دارند.این نکته، بویژه در جمع حساس، نکته سنج و نقاد دانشگاهی و دانشجویی، اساسیتر و مهمتر خود را می نمایاند.شاید در میان توده های عام مردم، برخوردهای ناسنجیده در زرورق اهداف مقدس، کمتر آزردگی ایجاد کند؛ اما در محیط خردورزانه و سخت پسندانه ی دانشجویی، هر اقدام سبک و نابخردانه، می تواند مشروعیت آرمانها و یا اصول را هم زیر سؤال برد و در حقانیت آن هم خدشه وارد کند.

 

مقام معظم رهبری، ضمن تأکید مداوم بر تلاشهای مؤمنانه ی دانشجویی، هماره از کم پختگی و بی گدار به آب زدن برخی از اقدامات در سطح دانشگاه، رنجیده خاطر بوده اند و به تناسب زمان و مکان، به تصریح و تندی و یا به اشارت و ملایمت، نسبت به عواقب آن هشدار داده اند :

 

چرا باید این گونه خطاها در دانشگاهها وجود داشته باشد؟ خطاهایی از نوع کارهایی که افراد متوسط را از دین زده می کند.به اینها باید توجه کنید.همین چندی پیش خبر آوردند این را افراد مورد اطمینانی گفتند که اگر اسم بیاورم، یقینا شماها شک نمی کنید که از روی اطلاع و صدق گفتند به مناسبت ماه محرم و یا صفر، کلاس درس را تعطیل کرده اند و گفته اند که همه بیایند در مراسم سینه زنی شرکت کنند! این در دانشگاه از طرف چه کسی می تواند باشد؟ اصلا به چه مناسبت؟ حالا کلاس تعطیل بشود، بروند سینه زنی بکنند که چه بشود؟ ! تعطیل هم نباشد، بروند سینه بزنند که چه بشود؟ ! البته این یک نمونه است؛ اما از این قبیل...مسایل فراوانی وجود دارد که بایستی برگردید و ببینید ریشه های ایراد کار چیست، آنها را برطرف کنید. (29)

 

4) تأثیرپذیری از احزاب و گروههای خارج از دانشگاه: فعالیت سیاسی دانشجویی بایستی درون زا باشد؛ تابع اغراض و امیال سیاستمداران بیرون دانشگاه نباشد؛ آنان در مکانت سکانداری هدایت فکر و عمل سیاسی مجامع دانشجویی قرار نگیرند و به حکم تجربه و قدمت و زرنگیهای سیاسی، مجامع دانشجویی را چونان موم، در قالب و قامت خواسته های خود در نیاورند.

 

متأسفانه جنبش دانشجویی در کشور ما از دهه ی بیست و سی به بعد، هماره از این تأثیرپذیری مفرط رنج برده و هنوز در آلام آن بسر می برد.برای احزاب و تشکلهای بیرونی، استفاده از این منابع پرنشاط و کانونهای متراکم انرژی و حیات، رؤیایی بوده است که همواره به تفسیر و تعبیر آن تلاش ورزیده اند و اقدامات خود را در این راه متمرکز ساخته اند.از همان دهه های طلایی حرکتهای پرشور و نشاط دانشجویی تاکنون، احزاب و جبهه ها و سازمانهایی چون حزب توده، جبهه ی ملی، سازمانهای چریکی مسلح و غیره و غیره، به طعمه یابی در نسل دانشجویی برخاسته و در این راه، به تأسیس و یا در خدمت گرفتن تشکلهای دانشجویی همت گمارده بودند .

 

در این مسیر پرپیچ و خم، برنده ی اصلی، احزاب و گروههای بیرونی، و بازنده ی اصلی، محیطهای دانشجویی بوده اند.سیاستمداران و سیاستبازان بیرون دانشگاه، این جمعیت را پشتوانه ی مکنت و شوکت خود قرار می دادند و به زد و بندهای قدرت می پرداختند و در نتیجه، مجموعه ی جنبشهای دانشجویی کشور، تابع متغیر اهداف و اغراض متمول در می آمدند و در قوت و نزاری، به شرایط و احوال آنان بستگی می یافتند.

 

اینک، برای یک حیات مستمر و پایدار فعالیتهای دانشجویی، و فاصله یابی آن از چرخشهای محتمل و یا متیقن احزاب ناپایدار بیرونی، ضروری می نماید که مجامع مسلمان دانشجویی، خود به هویت خویش ایمان آورند و از مأمن یافتن در دکانهای سیاسی بیرون دانشگاه فاصله گیرند.

 

البته بایستی یادآور شد که مجامع دانشجویی، همانند هر تشکل سالم سیاسی، اجتماعی حق دارد که همکاران و همراهانی از داخل و خارج دانشگاه بجوید و همدلیها و همراهیهای منقطع و یا مستمری برقرار سازد؛ اما نکته ی مهم و اساسی آن است که در این همراهی و همپایی، نباید مجامع دانشجویی از خود سلب هویت کنند و به احزاب و تشکلها و شخصیتهای بیرون اتکاء کنند و جنگ و گریزهای آن احزاب و تشکلها را اساس گرایش و عمل خود قرار دهند و بازیچه ی اهداف و خواسته های آنان درآیند و چونان پیادگان بازی شطرنج سیاستبازان حرفه یی، از این سو به آن سو روند، و آن کنند که نمی دانند و نمی خواهند و....

 

رهبری معظم انقلاب، به این نکته ی اساسی توجه عمیق مبذول داشته اند و از جمله فرموده اند :

 

نگذارید مشکلات بیرون دانشگاه سیاسیکاریها و باندبازیها و امثال آن خود را بر تجمعها و تشکلهای دانشجویی تحمیل کند و وارد بشود.البته هر گروهی در بیرون دانشگاه علاقه دارد که یک مجموعه ی دانشجویی به عنوان ابزار کار داشته باشد که در هنگام لازم از آن استفاده کند و آن گروه برایش فریادی بکشد؛ نباید بگذارید چنین بشود.البته بدیهی است وقتی انسان در مسایل گوناگون کشور دینی یا سیاسی فعالیت می کند، ممکن است با افرادی خارج از محیط دانشگاه همکاری کند؛ این همکاری ایرادی ندارد؛ اما این طور نباشد که دو نفر در بیرون با هم دعوا کنند، ما در دانشگاه به هوای آن دو نفر دعوا کنیم و مشکلات آنها به ما که دانشجو و در دانشگاهیم، منتقل بشود. (30)

 

» مربوط به دسته : خبرها, واحد علمی ؛فرهنگی
نویسنده : admin362 / نظرات : 0 / تاریخ : 24 فروردین 1397 / بازدید : 20

 

ثبت نام اردوی مشهد مقدس (ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان)

 

 

 

اردوی زیارتی سیاحتی مشهد مقدس (ویژه خواهران) به مدت شش روز به صورت رفت و برگشت با امکانات فول ( قطار درجه یک - هتل درجه یک - منوی انتخابی غذا - گشت های روزانه - موج های خروشان و...) در  هفته آخر فروردین ماه برگزار خواهد شد. علاقه مندان برای نام نویسی می بایست مبلغ 3/100/000 ريال معادل سیصد و ده هزار تومان از طریق لینک زیر به صورت آنلاین پرداخت نموده و پس از واریز وجه اقدام به تکمیل اطلاعات نمایند.

 

- منوی انتخابی غذا

- صبحانه سلف سرویس

- گشت در بازار ها و اماکن دیدنی

- سرزمین موج های خروشان

- غذای نذری حرم

- مسابقه و قرعه کشی

- برنامه حرم شبانه

- پذیرایی میان وعده و میوه

 

همه و همه جز برنامه های این اردو می باشند.

 

 

لازم بذکر است در صورت انصراف 25 درصد از هزینه کل کسر خواهد شد.

 

 

 لطفا پس از واریز وجه  اقدام به ثبت اطلاعات خود از طریق فرم زیر اقدام نمایید.

 

 

 

"مهلت ثبت نام تا روز  چهارشنبه 15 فروردین ماه تمدید شده است"

» مربوط به دسته : خبرها, واحد علمی ؛فرهنگی, تورهای دانشجویی
نویسنده : admin362 / نظرات : 0 / تاریخ : 22 اسفند 1396 / بازدید : 2298

 

 

مقام معظم رهبري: بيست و دوم بهمن روز تجديد عهد با اسلام، انقلاب و ادامه راه روشن امام خميني(ره) است.

بسم الله الرحمن الرحیم

والفجر ، ولیال عشر ،

خورشید سی و نهمین  سالگرد بهار پرطراوت آزادی درحالی در ایران اسلامی طلوع می‌کند که جای مرد بزرگ، مرد روزهای سخت و دشوار  و  مغز متفکر انقلاب  دیگر در میان ملت ایران نیست؛ چهره ای که مجاهدت سی و هشت ساله اش پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین در سالیان مبارزات مردمی برای به ثمر رساندن نهضت اسلامی بر کسی پوشیده نیست.

ایام‌ ا... دهه فجر یادآور وحدت و از خودگذشتگی دلاور مردانی است که در سایه عشق به ولایت و با تقدیم جان خود نهال نوپای انقلاب را تنومند ساختند. امروز استکبار جهانی بویژه شیطان بزرگ آمریکا تلاش دارد تا با تحریم‌های شدید اقتصادی یکبار دیگر وحدت و یکپارچگی ملت بزرگ ایران را مورد خدشه قرار دهد، اما ملت رشید و سلحشور ایران با بصیرت و آگاهی، رمز اصلی و حقیقی انقلاب را که همان وحدت، انسجام و حضور در صحنه می‌باشند یکبار دیگر تعریف نموده و در این روزهای بسیار حساس تاریخ انقلاب و در آستانه سی و پنجمین پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران که بیش از هر زمان دیگر نیازمند به وحدت کلمه بوده و با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری امید دشمنان را به یأس و ناامیدی مبدل می‌سازند.

تشکل اسلامی - سیاسی امید  (واحد زنجان ) همپای ملت قهرمان پرور ایران در راهپیمایی 22 بهمن حضوری چشمگیر خواهند داشت  و با فریاد(   زنجانیلار اویاخدی انقلابا دایاخدی)،( یل یاتار- طوفان یاتار- یاتماز ولایت پرچمی)،( زنجانیلار  قان ورر/ انقلابا جان ورر) مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی و  دشمنان داخلی خواهند زد.

 

 

                                                                  تشکل اسلامی-سیاسی دانشجویی امید - دانشگاه آزاد اسلامی زنجان

» مربوط به دسته : خبرها, واحد علمی ؛فرهنگی
نویسنده : sadeghi / نظرات : 0 / تاریخ : 19 بهمن 1396 / بازدید : 246
نویسنده : taromi2619 / نظرات : 0 / تاریخ : 21 دی 1396 / بازدید : 270
نویسنده : taromi2619 / نظرات : 0 / تاریخ : 20 دی 1396 / بازدید : 828
نویسنده : taromi2619 / نظرات : 0 / تاریخ : 19 دی 1396 / بازدید : 324

بیانیه تشکل اسلامی-سیاسی امید بمناسبت فرا رسیدن یوم الله 9دی

 

 

 

 

بِسْمِ رب الشهداء والصدیقین

الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَیَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّهَ فَإِنَّ الْعِزَّهَ لِلَّهِ جَمِیعًا

کسانی که کافران را غیر از مومنان به عنوان سرپرست می گیرند، آیا عزت و قدرت را نزد آن ها می جویند؟ پس به راستی عزت و قدرت همه از آن خداست. (سوره نساء، آیه 139)

 

 

نهم دی ماه سال هزار و سیصد و هشتاد و هشت، نقطه عطفی و برگ زرین دیگری در تاریخ سی و پنج ساله انقلاب اسلامی ایران بود تا برای چندمین سال متوالی به جهانیان ثابت شود این نظام تا چه حد از استحکام، پشتوانه و عقبه مردمی و اعتقادی برخوردار است.

ملت ایران در حماسه غرور آفرین ۹ دی سال ۸۸ با حضور خود جوش و با نمایش هوشیاری، شجاعت بی بدیل و عمل بهنگام به نصایح و زنگ خطر مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب از آزمون بزرگ بصیرت سر افراز و سربلند بیرون آمد.

نهم دی ماه جلوه تمام عیار بصیرت و بینش ملت انقلابی ایران زمین بود . به راستی باید روزی می رسید تا شعار همیشگی این ملت که "ما اهل کوفه نیستیم،علی تنها بماند" جلوه گر شده و مصداق عینی یابد . باید روزی می آمد تا فریاد "لبیک یا حسین" در دفاع از ساحت اباعبدالله الحسین علیه السلام تجلی یابد .

آری نهم دی ماه به فرموده رهبر فرزانه انقلاب روز تجلی قدرت خدا و حرکتی ماندگار در تاریخ انقلاب است و این حرکت مردم اتمام حجت برای همه است.

9دی درتاریخ انقلابات به نام نامی ملت ایران ورهبری داهیانه مقام معظم رهبری ر قم خورده است .روزی که الطاف الهی شامل مردمی انقلابی شد تا از گذرگاهی دیگر ودرآزمونی دشوار دربرابر همه مشکلات وناداوری های دشمنان به عبور ازگردنه های سخت همتی دوباره گمارند.

تشکل اسلامی-سیاسی امید  ضمن گرامیداشت حماسه نهم دی ماه، با دعوت از آحاد ملت بصیر و انقلابی ایران اسلامی برای حضور پرشور در آیین‌های گرامیداشت حماسه ماندگار و الهام‌بخش 9 دی، اعلام می دارد که همراه و همگام با ملت شهید‌پرور ایران اسلامی و نیروهای مدافع انقلاب و میهن اسلامی و با الهام از حقایق و عبرت‌های تاریخی به ویژه فتنه سال 88 همچنان پرچم بصیرت و ولایتمداری را برافراشته نگاه‌ خواهد داشت و تحت منویات ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه ای آماده حمایت و پشتیبانی‌ از ارزشها و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حضور به هنگام در تمامی عرصه‌ها و مهیای خلق حماسه‌های تاریخ ساز و افتخار آمیز در مصاف با دشمنان داخلی و خارجی می باشد

 

 http://uupload.ir/files/sy9z_جانم_فدای_رهبر.jpg

 

.

» مربوط به دسته : خبرها, واحد علمی ؛فرهنگی
نویسنده : sadeghi / نظرات : 0 / تاریخ : 6 دی 1396 / بازدید : 372

» مربوط به دسته : خبرها
نویسنده : sadeghi / نظرات : 0 / تاریخ : 5 دی 1396 / بازدید : 269

این ۲۰ توصیه‌ از این قرار است: 

 

۱. آمادگی برای اقناع فکری مخاطب

 یکی از راه‌های تأثیرگذاری و جذّاب شدن تشکّل‌ها، اقناع فکری است؛ اقناع فکری؛ طرف را بتوانید قانع کنید. این، فرع بر این است که خودتان درست کار کرده باشید. خودتان درست کار کنید؛ حقیقتاً [وقتی] یک حقیقتی جزو فکر شما و ذهن شما شد، می‌توانید، قدرت اقناع پیدا می‌کنید، مخاطبتان را اقناع می‌کنید.(۱۳۹۴/۰۴/۲۰)

 

۲. افزایش معرفت با مطالعات اسلامی

سقف معرفت خودتان را، سایت‌های سیاسی و اوراق روزنامه‌ها و پرسه زدن در سایت‌های گوناگون قرار ندهید؛ سقف معرفت شما اینها نیست... با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهید مطهری، با نوشتجات فضلای بزرگی که خوشبختانه امروز در حوزه‌های علمیه حضور دارند، آشنا شوید... این یکی از کارهاست که حتماً لازم است.(۱۳۹۱/۰۵/۱۶)

 

۳. هم‌افزایی تشکل‌های انقلابی

تشکّل‌های انقلابی با هم هم‌افزا باشند. گاهی شما با هم اختلافاتی دارید؛ تشکّل‌های انقلابی سر یک چیزهایی با هم اختلاف دارند؛ خب داشته باشند، درعین‌حال با این اختلافات هم‌افزایی داشته باشید، نقاط مشترک را بگیرید؛ یعنی اختلافات موجب نشود که به یقه‌گیری و به مقابله و این چیزها بینجامد.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

 

۴. شجاعت در اقدام

گاهی اوقات بعضی از تشکّل‌ها می‌گویند «نکند این کار را بکنیم -مثلاً فرض کنید که- فلان آدم یا فلان دستگاه نگران بشوند، ناراحت بشوند یا فلان»؛ نه، شما اقدام‌تان را انجام بدهید، منتها آن‌وقتی که فهمیدید این اقدام نادرست است، از همان‌جا متوقّفش کنید، یعنی همان‌جا برگردانید راه را؛ یعنی در انجام کارها و اقدام [شجاعت داشته باشید].(۱۳۹۶/۰۳/۱۷)

 

۵. ارتباط با اساتید ارزشی و مورد اعتماد

با اساتید ارزشی و مکتبی ارتباطات‌تان را مستحکم کنید. امروز خوشبختانه در محیط  دانشگاه، استادان ارزشی و مکتبی کم نیستند؛ ارتباطات را با اینها افزایش دهید.(۱۳۹۲/۰۵/۰۶)

 

۶. آرمانخواهی همراه با واقع‌گرایی

ما آرمانگرائی را صددرصد تأیید می‌کنیم، دیدن واقعیت‌ها را هم صددرصد تأیید می‌کنیم. آرمانگرائی بدون ملاحظه‌ی واقعیت‌ها، به خیالپردازی و توهّم خواهد انجامید. وقتی شما دنبال یک مقصودی، یک آرمانی حرکت می‌کنید، واقعیت‌های اطراف خودتان را باید بسنجید و بر طبق آن واقعیت‌ها برنامه‌ریزی کنید.(۱۳۹۲/۰۵/۰۶)

 

۷. ارتباط‌گیری برای تشکیل جبهه‌ی ضد امریکایی

یکی دیگر از مسائلی که به نظرم می‌توانید شما انجام بدهید تشکیل یک جبهه‌ی واحد ضدّآمریکایی و ضدّصهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام است ... امروز وسیله‌ی ارتباط هم آسان است، دیگر نامه‌نگاری و پست و تلگراف و مانند اینها لازم ندارد. در فضای مجازی تماس بگیرید، کمااینکه در موارد مشابهی این کار انجام گرفته.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

 

۸. حفظ دین و تقوا

ازجمله‌ی وظایف دانشجویی، حفظ دین و تقوا است. عزیزان من! برای شماها حفظ دین و تقوا آسان‌تر از امثال بنده است؛ این را شما بدانید.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

 

۹. تداوم و توسعه‌ی اردوهای جهادی

اردوهای جهادی را توسعه بدهید، تداوم بدهید... این اردوهای جهادی، هم تمرین است، هم خدمت است، هم خودسازی است، هم آشنایی با فضای جامعه است؛ خیلی چیز با ارزشی است. روزبه‌روز اینها را بتوانید توسعه بدهید.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

 

۱۰. استفاده از هنر برای انتقال مفاهیم اسلامی

استفاده از بخشی از شیوه‌های هنری است که کمتر مورد توجّه قرار گرفته؛ [مثلاً] تئاتر؛ تئاتر دانشجویی. متأسّفانه در محیط هنری ما، تئاتر از اوّل هم بد متولّد شده... در این میتواند خیلی چیزهای سازنده‌ای باشد. تئاتر؛ تئاترهای دانشجویی. گروه‌های هنرمند بنشینند واقعاً مفاهیم حقیقی اسلامی را [بیان کنند].(۱۳۹۴/۰۴/۲۰)

 

۱۱. جذب دانشجویان، مقدمه‌ی تاثیرگذاری

یکی از الزاماتِ اثرگذاری این است که بتوانید بدنه‌ی دانشجویی را جذب کنید. تشکلّ‌ها یک اقلّیت دانشجویی‌اند. مجموع شما تشکلّ‌ها را که جمع کنند، در بین خِیل انبوه دانشجوها اکثریت نیستید. باید بتوانید جاذبه در خودتان ایجاد کنید که دانشجو را جذب کند.(۱۳۹۴/۰۴/۲۰)

 

۱۲. تبیین ذهن‌ها و دل‌ها

تبیین اساس کار ما است. ما با ذهن‌ها مواجهیم، با دل‌ها مواجهیم؛ باید دل‌ها قانع بشود. اگر دل‌ها قانع نشد، بدن‌ها به راه نمی‌افتد، جسم‌ها به‌کار نمی‌افتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

 

۱۳. حضور فیزیکی، فکری و بیانی در مسائل کشور

اوّلین توصیه‌ای که ما به تشکّل‌ها می‌کنیم، این است که حضور داشته باشند؛ حضور. مقصود فقط حضور جسمانی نیست... هم دوستان انقلاب، هم دشمنان انقلاب باید مواضع شما را در زمینه‌ی مسائل مهمّ کشور بدانند... منتها در این اعلام موضع چند نکته باید مورد توجّه قرار بگیرد؛ اوّلاً مستدل باشد. دوّم اینکه بهنگام باشد. تحلیلتان را مردم بدانند، منعکس کنید.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

 

۱۴. تلاش همه‌جانبه برای غلبه‌ی گفتمان انقلاب اسلامی

تلاش جدّی و همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه. نگویید در دانشگاه دیگر نمی‌شود کاری کرد؛ شنفتم این را که بعضی‌ها می‌گویند که «آقا، دیگر در دانشگاه نمی‌شود کاری کرد»؛ نه آقا، در دانشگاه خیلی می‌شود کار کرد، اتّفاقاً در دانشگاه باید کار کرد. چه کسی باید در دانشگاه کار بکند؟ شما. شما تشکّل‌ها هستید که در دانشگاه باید کار بکنید.(۱۳۹۶/۰۳/۱۷)

 

۱۵. حضور آتش به اختیار

من به همه‌ی آن هسته‌های فکری و عملی جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً میگویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار... آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد ... باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید.(۱۳۹۶/۰۳/۱۷)

 

۱۶. ایجاد و تحمل رقابت گفتمانی

در محیط دانشجویى، «رقابت گفتمانى» چیز خوبى است، درصورتى‌‌که با تحمل مخالف همراه باشد. از وجود مخالف نه باید انسان تعجب بکند، نه باید انسان خشمگین بشود، نه باید انسان بیمناک بشود؛ هیچ‌‌کدام از این سه حالت در قبال مخالف، قابل قبول نیست.(۱۳۹۳/۰۵/۰۱)

۱۷. جدیت در برنامه‌های عمیق فکری و فرهنگی

به طور جدی به کارهای فکری و فرهنگىِ برنامه‌مند و هدفمند و عمیق بپردازند. یک وقت هست که دشمن به عرصه‌ی دانشگاه تهاجم آشکار میکند؛ اینجا شما باید حضور آشکار داشته باشید؛ مثل مسائل دوره‌ی فتنه ۸۸ و امثال اینها. یک وقت هست که نه، آنچنان تهاجم آشکاری وجود ندارد؛ اینجا بایستی حضور مجموعه‌های دانشجوئی، حضور عمیق فکری باشد.(۱۳۹۰/۰۵/۱۹)

 

۱۸. پرهیز از ابتذال اخلاقی

پرهیز از ابتذال در کارهای فرهنگی و هنری است؛ مراقب باشید. من نمونه‌هائی از این مسئله را سراغ دارم؛ البته نه حالا، حدود هفده هجده سال قبل. من همان موقع اطلاع پیدا کردم که یک مجموعه‌ی دانشجوئی در دانشگاه در بعضی از مراسمشان رگه‌هائی از ابتذال وجود دارد. همان وقت به آنها پیغام دادم - با ما هم بی‌ارتباط نبودند - خب، توجهی نشد. بعد هم دنباله‌های خوبی پیدا نکرد.(۱۳۹۰/۰۵/۱۹)

 

۱۹. اهتمام به تخاطب واقعی

فضای مجازی چیز خوبی است، فرصتی است امّا کافی نیست. بعضی‌ها چسبیده‌اند به فضای مجازی -توئیتر و مانند اینها- برای اینکه پیام‌هایشان را برسانند، این فایده ندارد؛ تخاطب واقعی لازم است، میزگرد لازم است، سخنرانی لازم است، نشریه لازم است، بحث‌های دونفره و سه‌نفره لازم است، جلسات تحلیل لازم است؛ این‌جور با مخاطبینتان بنشینید؛ و مانند این کارها.(۱۳۹۶/۰۳/۱۷)

 

۲۰. پرهیز از اتهام زنی به افراد

هرکسی را به صِرف اینکه با فکر شما به‌طورکامل انطباق ندارد متّهم به انقلابی نبودن نکنید. ممکن است کسی صددرصد با فکر شما منطبق نباشد، یک اختلافاتی داشته باشد، پنجاه درصد مثلاً منطبق باشد امّا انقلابی باشد؛ انقلابی بودن بالاخره معیارهایی دارد، این معیارها در او ممکن است وجود داشته باشد؛ فوراً آدم‌ها را متّهم به ضدّانقلاب یا غیر انقلابی نباید کرد.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

 

» مربوط به دسته : خبرها, واحد علمی ؛فرهنگی
نویسنده : taromi2619 / نظرات : 0 / تاریخ : 16 آذر 1396 / بازدید : 254
» مربوط به دسته : ---
نویسنده : sadeghi / نظرات : 0 / تاریخ : 11 آذر 1396 / بازدید : 225

دانشجوی گرامی سلام : ضمن خوش آمدگویی به تشکل دانشجویی امید برای عضویت در تشکل دانشجویی امید ضروریست روی عکس زیر کلیک کرده و اقدام به ثبت نام خود نمایید.

 

در صورت وجود هر گونه سوال یا پیشنهاد از قسمت تماس با ما اقدام به طرح آن فرمایید.

 

» مربوط به دسته : خبرها
نویسنده : admin362 / نظرات : 0 / تاریخ : 8 آذر 1396 / بازدید : 364
قبلی 1 2 3 4 5 6 7 بعدی



تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به تشکل دانشجویی امید می باشد و هرگونه کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز است ...
طراحی و بهینه سازی : ثامن تم - علیرضاحقیقت